Ar iš tikrųjų mokate plaukti?

Merginos vandenyje / 123RF.com nuotr.
Autorius: Ji24.lt
Publikuota: 2019-06-13 11:03
Kokie kriterijai leidžia teigti, kad žmogus iš tikrųjų moka plaukti ir gali saugiai jaustis vandenyje?

Suaugusiam žmogui – gebėjimas nuplaukti 400 metrų be sustojimo arba plūduriuoti vandenyje mažiausiai 30 minučių. Tokį Europos šalyse vyraujantį neformalų standartą nurodo Lietuvos plaukimo federacija (LPF). Visgi mūsų šalyje kasmet nuskęsta keli šimtai žmonių. Ši statistika tik įrodo, kad tik labai nedaug žmonių iš tikrųjų moka plaukti ir neretai pervertina savo jėgas.

Išsilaikote paviršiuje plūduriuodami

Kuo toliau galite nuplaukti nesustodami, tuo labiau didėja tikimybė išgyventi kritinėje situacijoje, pavyzdžiui, netikėtai atsidūrus vandenyje.

Gebėjimas plūduriuoti svarbus ir mokantis plaukti, ir staiga atsidūrus vandenyje, kai svarbu laukti pagalbos. Todėl reikia mokėti plūduriuoti keliose padėtyse – horizontalioje, vertikalioje, ant nugaros, ant krūtinės – ir sugebėti jas keisti.

Gebėjimas plūduriuoti svarbus sutraukus raumenis mėšlungiui, užspringus vandeniu, esant blogam matomumui, gavus traumą, ir pan. Būtina mokėti išsilaikyti vandens paviršiuje minimaliomis pastangomis, mokėti atsipalaiduoti ir ilsėtis vandenyje.

Kontroliuojate savo kvėpavimą

Mokėjimo plaukti vienas iš kriterijų yra kvėpavimo kontrolė būnant vandenyje ir kvėpavimo įgūdžiai plaukiant: sulaikyti kvėpavimą pasineriant po vandeniu, iškvėpti į vandenį, ritmingai įkvėpti orą išneriant iš vandens ir iškvėpti vėl pasineriant į vandenį.

Orientuojatės staiga atsidūrę vandenyje

Netikėtai atsidūrus vandenyje, pavyzdžiui, iškritus iš valties, labai svarbu nepasiduoti panikai ir greitai orientuotis. Todėl plaukimo specialistai gebėjimą orientuotis vertina pagal tai, ar įšokę į vandenį, sugebate sulaikyti kvėpavimą ir orientuotis po vandeniu (pvz., panirus iškilti į vandens paviršių ir pasiekti saugią vietą, arba pasinerti ir ištraukti ant dugno nuskendusį daiktą).

Mokantis plaukti patartina kai kurias pamokas vykdyti be plaukimo akinukų, tam, kad atsitiktinai įkritus į vandenį gebėtum žvalgytis po vandeniu ir be akinių.

Esate įvaldę taisyklingus plaukimo judesius

Plaukimo specialistai rekomenduoja mokytis plaukti taisyklingais judesiais. Netaisyklingi judesiai vandenyje, lyginant su taisyklinga plaukimo technika, labai vargina raumenis, plaukiant eikvojama daug energijos, todėl nuplaukti ilgesnį nuotolį yra sudėtinga.

Mokėjimas nuplaukti kuo ilgesnę distanciją rodo gerą fizinį pasirengimą ir didesnę ištvermę. Kuo toliau galite nuplaukti nesustodami, tuo labiau didėja tikimybė išgyventi kritinėje situacijoje, pavyzdžiui, netikėtai atsidūrus vandenyje. Plaukimo stilius – nugara, krūtine, ar krauliu – nėra svarbus.

Maudynės / 123RF.com nuotr.
Maudynės / 123RF.com nuotr.

Kaip išmokyti vaikus plaukti?

Atėjus šiltajam maudynių sezonui, specialistai ragina tėvelius būti ypač atsargiais – neprarasti budrumo, dėmesingai stebėti savo atžalas ir mokyti jas tinkamo elgesio vandenyje. Kaip saugiai išmokyti vaikus plaukti, kad kiekviena išvyka prie vandens būtų maloni, pataria sporto ir sveikatingumo klubo „Impuls“ vaikų plaukimo treneris Vytautas Saunoris.

1. Vaikus mokyti plaukti rekomenduočiau nuo 5–7 metų, priklausomai nuo jų fizinio išsivystymo ir gabumų. Pradėti reikia nuo pačių paprasčiausių kvėpavimo ir slinkties pratimų, padedant suaugusiajam. Jeigu vaikui jau septyneri, galima mokyti ir savarankiško plaukimo pratimų, tačiau tam geriausia pasitelkti profesionalų plaukimo trenerį.

2. Griežtai patarčiau vaikus mokyti plaukti tik naudojant specialiai tam pritaikytą įrangą – plaukimo lentą bei plaukimo „sparnelius“, kurie turėtų būti ne pripučiami (galintys prakiurti), o poroloniniai. Ypač nerekomenduoju kamuolių ir pripučiamų ratų – nei plaukimui, nei mokymui plaukti. Kamuolys netikėtu metu gali išslysti iš rankų, o ratas – prakiurti.

3. Mokant vaiką plaukti, labai svarbu pasirinkti tinkamą vandens gylį. Jeigu mokomasi uždarame baseine, galima paėjėti giliau, jeigu atvirame vandens telkinyje – reikėtų laikytis arčiau kranto. Abiem atvejais gylio rekomendacija vaikui yra ne žemiau bambos ir ne aukščiau pečių, kai jis stovi.

4. Vandenyje užsibūti patarčiau ne ilgiau nei valandą. Buvimo vandenyje laikas priklauso nuo vandens temperatūros, vaiko sudėjimo ir elgesio vandenyje. Jeigu mokomasi plaukti uždarame baseine, užsibūti galima ilgiau, jeigu maudynės vyksta atvirame vandens telkinyje, kuris paprastai būna vėsesnis, rekomenduočiau jame būti ne ilgiau kaip pusvalandį. Reikėtų žinoti, kad jeigu vaikas yra stambesnis arba vandenyje yra vikrus ir juda daugiau – abiem atvejais jis sušals ne taip greitai.

5. Kad vaikas tinkamai ir techniškai taisyklingai išmoktų plaukti, reikėtų pasitelkti profesionalų plaukimo trenerį. Tokiu būdu mokymosi procesas bus greitesnis, paprastesnis, o plaukimo technika taisyklinga ir užtikrinta. Be to, mokant vaikus, plaukimo pamokose galima greičiau matyti pažangą – bendraudami vieni su kitais ir stebėdami vienas kitą, jie mokosi kur kas greičiau.

Ji24.lt

Naujausi straipsniai