Kaip suvaldyti kylantį pyktį?

Sugniaužti kumščiai / 123RF.com nuotr.
Autorius: Ji24.lt
Publikuota: 2020-03-12 10:11
Pyktis – labai stipri emocija. Jam sukilus, atrodo, jog viduje siaučia uraganas: norisi rėkti, šaukti, kai kuriems pyktis pasireiškia net fiziniais veiksmais. Pasikeičia ir mūsų organizmo darbas: dažniau kvėpuojame, širdis pradeda daužytis, o mintys keičiasi nesuvokiamu greičiu. Tačiau tik tada, kai išmoksime suprasti pyktį, galėsime jį valdyti ir su juo kovoti.

Ar kada nors supykstate taip stipriai, jog norite viską aplinkui išdaužyti ir išmėtyti? Patikėkite, toks noras kyla ne tik jums. Pyktis – normali emocija, kuri aplanko gana dažnai. Tyrimai rodo, kad didelius pykčio ar net įniršio priepuolius patiria bent vienas iš dešimties žmonių.

Suvaldyti šią emociją gali būti tikrai nelengva, tačiau tai padaryti būtina ne tik dėl aplinkinių. Tai padaryti svarbu dėl savęs ir sveikatos. Pyktis, ypač nevaldomas, gali sukelti įvairiausias ligas: pakyla kraujospūdis, gali atsirasti depresijos ar nerimo ženklų, taip pat yra rizika susirgti širdies ligomis. Tačiau pyktį valdyti įmanoma: yra įvairių ir labai paprastų būdų tai padaryti.

Paprasti būdai pykčiui malšinti

Pratimas „Raudona, geltona, žalia“. Šis paprastas pratimas gali padėti nusiraminti, net jei esate labai įpykę. Kaip tai veikia? Įsivaizduokite šviesoforą. Kai dega raudona, nieko nedarykite, būkite ramiai. Kai dega geltona galvokite, įvertinkite situaciją, jos rimtumą, mąstykite, kas bus po to, ar norite padaryti tai, ką sumanėte, įvertinkite, kokią tai turės įtaką ateityje. Kai jūsų įsivaizduojamame šviesofore užsidegs žalia spalva, gali veikti. Šis pratimas gali trukti ir kelias minutes.

Juokaukite. Juokas gydo, ramina, nuteikia optimistiškai. Jaučiate, kad žmogus, su kuriuo bendraujate, pradeda pykti? Pajuokaukite: pasakykite anekdotą, papasakokite linksmą istoriją, nutikusią ryte ar prieš savaitę. Tačiau juokaukite subtiliai, stenkitės neįžeisti žmogaus, kuris ir taip patiria ne pačias maloniausias emocijas.

Kvėpuokite. Lengviausias būdas sustabdyti pyktį – sureguliuoti savo kvėpavimą. Tad keletą sekundžių giliai pakvėpuokite: giliai įkvėpkite ir ramiai iškvėpkite. Nors daugeliui tai atrodo neveiksmingai, iš tikrųjų tai efektyvus būdas nusiraminti tiek supykus, tiek susinervinus.

Skaičiuokite iki 10. Šį patarimą tikriausiai jau esate girdėję ne vieną kartą – jei supykai, suskaičiuok iki 10, ir nurimsi. Per tą laiką dėmesys bus nukreiptas kita linkme, po to nereaguosite taip impulsyviai. Tačiau nors jis labai paprastas, išties labai veiksmingas. O nei jėgų, nei laiko daug neatima.

Eikite pasivaikščioti. Kai iš tikrųjų pykstate, pasidarykite penkių minučių pertrauką – išeikite pasivaikščioti. Kai įkvėpsite šviežią oro gūsį, nurimsite, atsipalaiduosite. Jei jūsų pyktis kyla tada, kai negalite išeiti, pavyzdžiui, pakliuvote į automobilių spūstį, įjunkite radiją ir dainuokite.

Stebėkite save. Jei dažnai jaučiate pyktį, labai pravartu stebėti save ir vesti pykčio dienoraštį. Kitaip tariant, žymėkitės, kokios situacijos sukelia pyktį, kaip jūs į tai reagavote, kaip elgėtės. Ilgainiui galėsite pastebėti tendencijas, į kurias atsižvelgę padarysite išvadas.

Nukreipkite pyktį. Savyje laikyti pyktį nėra gerai. Geriau jį išleisti ir nurimti patiems. Jei jaučiate, kad supykote, nerėkite ant kitų, nesisvaidykite priekaištais ar kaltinimai. Raskite būdą, kaip nukreipti pyktį, pavyzdžiui, paminkykite kamuoliuką nuo streso – taip išleisite susikaupusią energiją.

4 patarimai, jei supyko kitas asmuo

1. Neliepkite nusiraminti, nekelkite balso – tai gali dar labiau provokuoti pyktį.

2. Laikykitės atstumo ir žinokite, kada geriau atsitraukti, t. y. nepatarinėti, nekomentuoti ir pan.

3. Nekomentuokite to, kas yra akivaizdu, pavyzdžiui, „matau, kad esi labai nusiminęs ir piktas“. Tai gali dar labiau suerzinti ir sukelti didesnį pykčio priepuolį.

4. Kritika, įžeidinėjimai, bauginimas gali tik pabloginti situaciją ir sukelti didesnį pykčio atsaką. Geriau venkite kritikuoti ir kaltinti, o paprašykite paaiškinti, kodėl žmogus pyksta, kas jam nepatinka ir pan.