Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Ar reikia vartoti maisto papildus?

Vaistai ar česnakas?
Shutterstock nuotr. / Vaistai ar česnakas?
Šaltinis: Ji24.lt
0
A A

Diskusijos šiuo klausimu netyla. Vieni specialistai tvirtina, kad reikia valgyti visavertį maistą, kuriame gausu vitaminų, mineralų ir kitų organizmui reikalingų medžiagų. Kiti teigia, kad iš maisto gauti visa, ko mums reikia, neįmanoma. Taigi reikia vartoti vitaminus ir maisto papildus. Kaip yra iš tikrųjų?

Ar žinote, kad nuolatinis vieno ar kito vitamino ar mineralo stygius gali būti įvairių negalavimų priežastis? Šiuolaikinis žmogus, baimindamasis, jog su maistu negauna visų reikalingų medžiagų, neretai griebiasi maisto papildų. Ar naudinga juos vartoti? Maisto papildas – koncentruotas biologiškai aktyvių junginių šaltinis. Prieš keliasdešimt metų biologiškai aktyvių medžiagų žmogus gaudavo tik su maistu. Ar šiandien valgome tokios pačios kokybės produktus? Vargu. Auginant vaisius ir daržoves, deja, naudojama ir nemažai pesticidų. Be to, gaminamas maistas papildomas konservantais, maisto priedais bei stipriai perdirbamas. Taigi laikui bėgant, taip pat keičiantis gyvenimo būdui, kintant mitybos įpročiams, su natūraliu maistu gaunama vis mažiau biologiškai aktyvių medžiagų, todėl daugelis pradėjo vartoti maisto papildų.

Laikui bėgant, taip pat keičiantis gyvenimo būdui, kintant mitybos įpročiams, su natūraliu maistu gaunama vis mažiau biologiškai aktyvių medžiagų, todėl daugelis pradėjo vartoti maisto papildų.

Nors, specialistų nuomone, lietuviai vartoja labai mažai maisto papildų, palyginti su išsivysčiusių pasaulio šalių gyventojais.

Svarbu pasikonsultuoti

Vaistininkai bei papildų gamintojai siūlo labai daug pačių įvairiausių produktų. Kaip išsirinkti efektyvų ir naudingą preparatą? Svarbiausia taisyklė – reikia išsiaiškinti, kokių elementų ar vitaminų jūsų organizmui iš tiesų reikia, nes kiekvienas organizmas – individualus. Be to, renkantis papildus, svarbu atsižvelgti ir į asmeninius mitybos įpročius, amžių, lytį, fizinį bei psichinį aktyvumą, gyvenimo būdą. Todėl norint praturtinti savo mitybą maisto papildais, vertėtų kreiptis į specialistą, kuris, atlikęs tyrimus ar išklausęs jūsų nusiskundimų, pasakytų, kokių medžiagų jūsų organizmui labiausiai reikia. Be to, svarbu išsiaiškinti, kaip suderinti maisto produktų, papildų ir vaistų vartojimą.

Kas yra maisto papildai?

123rf.com nuotr./Tabletės
123rf.com nuotr./Tabletės

Tai preparatai, kurių sudėtyje yra tam tikras kiekis koncentruotų medžiagų: mineralų, aminorūgščių, vitaminų, žolelių mišinių. Juos vartoti rekomenduojama norint išvalyti organizmą, sustiprinti organizmo gyvybines funkcijas, imunitetą, praturtinti organizmą medžiagomis, kurių trūksta. Pagal poveikį organizmui maisto papildai dažniausiai skirstomi į parafarmaceptikus ir nutriceptikus.

Nutriceptikai. Tai organizmui būtinų maistinių medžiagų šaltinis. Juose gausu vitaminų, tačiau maistingųjų medžiagų kiekis konkrečiame preparate negali viršyti vidutinės paros normos.

Parafarmaceptikai. Jie pasižymi klinikiniu poveikiu. Šios rūšies maisto papildams priklauso valančios ir balastinės medžiagos, riebalų degintojai, alkio jausmo reguliatoriai. Brinkdamos skrandyje balastinės medžiagos sukuria sotumo jausmą, todėl suvartojama mažiau maisto.

Kaip rinktis maisto papildus?

Išsiaiškinus, kokių medžiagų jums reikia, kitas žingsnis – išsirinkti kokybiškus papildus. Nereikėtų jų pirkti vien pamačius užrašą „Akcija“. Nesuklysite tarpusavyje palyginę panašius skirtingų gamintojų produktus. Pavyzdžiui, panašiai gali kainuoti dvi skirtingų firmų papildų pakuotės, tik vienoje jų kapsulių gali būti gerokai mažiau nei kitoje. Pravartu pasidomėti ir papildo sudėtyje esančių ingredientų koncentracija.

Taip pat rekomenduojama ir gerai išstudijuoti papildo etiketėje pateiktą informaciją, ingredientų kilmę. Kokybiškus produktus siūlantis gamintojas visą informaciją apie konkrečias medžiagas, naudojamas produkte, neretai pateikia ir savo interneto tinklalapyje. Pasidomėjus galima net išsiaiškinti, natūraliu ar sintetiniu būdu yra išgaunamos vienos ar kitos papilde esančios medžiagos. Daugelis medikų tvirtina, kad natūraliu būdu išgauti vitaminai bei mineralai įsisavinami efektyviau. Be to, svarbu išsiaiškinti, kokios pagalbinės medžiagos naudojamos papildų gamybai, kokie dedami dažiklių, konservantų, aromatinių medžiagų kiekiai. Papildų kapsulėms gaminti neretai naudojami kviečiai, gliutenas, mielės. Todėl alergiški žmonės turėtų itin atidžiai perskaityti etiketę.

Taip pat, jei vienu metu vartojate kelių rūšių papildus, ypač svarbu perskaityti jų sudėtį, nes visų preparatų sudėtyje gali būti tokių pačių medžiagų, kurių kiekis kartu sudėjus viršys rekomenduojamą paros normą. Jei tam tikrų medžiagų normos stipriai viršijamos, jų perteklius gali sukelti nepageidaujamas organizmo reakcijas.

Kaip vartoti?

Maisto papildus vartojant tiek profilaktikos, tiek gydymo tikslais svarbiausia taisyklė – laikytis gydytojo ar vaistininko nurodymų. Be to, nereikėtų pamiršti papildus vartoti reguliariai ir tinkamais kiekiais. Dažnai iškylantis klausimas – kada papildus vartoti: prieš maistą, su maistu ar po jo? Kiekvienu konkrečiu atveju jie gali būti vartojami skirtingai.

Pavyzdžiui, multivitaminus geriausia gerti ryte pusryčiaujant ir taip gauti energijos dozę visai dienai. Be to, dietologai pataria vartoti ne gausios sudėties preparatus, o tik tuos, kurių iš tiesų reikia. Pavyzdžiui, vienu metu nevartokite ir žuvų taukų, ir nakvišų aliejaus, nes abiejuose yra vitamino E.

Žuvų taukus, vitaminus A, D, E, kad geriau būtų pasisavinami, patartina gerti valgant.

Vitaminų, ypač B grupės, negalima užgerti kava, nes kofeinas gali trukdyti juos pasisavinti.

Geležies preparatus geriau gerti antroje dienos pusėje. Maisto papildus reikia vartoti su pertraukomis ir tik tada, kai jų iš tiesų reikia.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Ji24.lt